BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, January 30, 2010

Pohon Satu Malaysia


Wahai pohon nusa bangsa bumi tercintaku ,

megahmu menegak dengan agungnya ,

bertopangkan akar perpaduan ,

berhiaskan ranting permuafakatan ,

dan berbuahkan bunga kedaulatan yang mewangi ,

semerbak harumnya .


Wahai pohon nusa bangsa bumi tercintaku ,

tanpa naungan rimbunan dedaun yang rendang menghijau ,

nescayamu akan kelayuan dibakar mentari yang membengis .


Wahai pohon nusa bangsa bumi tercintaku ,

tanpa tunjangan batang yang lurus menegak ,

nescayamu akan tumbang dilanda hujan ribut yang mengganas .


Wahai anak-anak watan ibu pertiwiku ,

Bersatulah! Berpadulah !


Nescaya perbezaan kulit atau warna,

sama ada asal mahupun agama ,

tidak mampu meredakan kesemarakan api nasionalisme

yang panas membara dalam sanubari kita .


Biarlah jiwa raga kita yang terkobar-kobar berpaut dengan rapatnya ,

bersama-samalah kita suburkan pohon nusa bangsa bumi tercinta .

3 comments:

  1. Inilah sajak pertama yang pernah saya tulis tahun lepas untuk mengambil bahagian dalam pertandingan menulis sajak . Walaupun tidak mendapat hadiah , namun masih merupakan pengalaman yang berharga bagi saya . Bulan Januari hampir tamat , saya masih sibuk mengulang kaji pelajaran Tingkatan Empat (Setakat ini , saya baru siap mengulang kaji Matematik Tambahan sahaja - - )

    ReplyDelete
  2. cepat sangat ni! Kami tidak dapat hadiah ke? Bila keputusan pertandingan akan diumumkan? Sy pun sibuk sangat la!

    ReplyDelete
  3. Saya dah periksa .....
    Memang tiada pun - -
    Haha

    ReplyDelete