BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, September 18, 2009

Masalah Disiplin Di Kalangan Remaja Dan Langkah-langkah Untuk Mengatasinya


Dalam era atom yang berorientasikan globalisasi dan modenisasi ini , nama Malaysia menjadi semerbak , harum baunya dan terserlah di pentas sarwajagat serta seterusnya "duduk sama rendah , berdiri sama tinggi " dengan negara-negara gergasi yang lain . Akan tetapi , masalah sosial yang kian meningkat di kalangan remaja kini ibarat cendawan tumbuh selepas hujan telah menyebabkan masyarakat diselubungi kekhuatiran ibarat cacing kepanasan . Ternyata bahawa perubahan pesat yang berlaku dalam segenap aspek kehidupan serta peralihan gaya hidup tradisional kepada cara berfikir , bertindak dan berinteraksi dalam golongan remaja .

Sebenarnya , fenomena yang terjadi ini pasti ada sebab munasabahnya kerana kalau angin tidak bertiup,masakan pokok bergoyang ? Remaja yang umur baru setahun jagung , darah baru setampuk pinang akan mudah tergelincir daripada landasan keimanan kerana mereka akan mengikut apa sahaja yang diajar oleh ibu bapa mereka . Oleh itu , ibu bapa memainkan peranan yang terpenting dalam pembentukan disiplin remaja ini .

Pembentukan disiplin di kalangan remaja merupakan batu loncatan untuk malahirkan individu yang bersahsiah tinggi . Pada pendapat saya , pembentukan disiplin remaja harus dilakukan oleh ibu bapa kerana golongan remaja ini menghabiskan banyak masa di rumah bersama dengan ibu bapa mereka . Ibu bapa mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan kepada remaja yang melakukan kesalahan . Mereka menghukum anak bukan untuk menyeksa tetapi adalah untuk mengajarnya . Keadaan ini bersesuaian dengan pepatah "ayam patuk anaknya".

Selain itu , pembentukan disiplin wajib dilakukan secara berterusan dan bukan hanya beromong-omomg kosong sahaja . Ibu bapa berhadapan dengan remaja sejak kecil hingga remaja dan dewasa dan ini telah menyebabkan segala tingkah laku dapat dibentuk oleh ibu bapa dan dapat diperbetul dengan segera .

Bak kata pepatah "melentur buluh biarlah dari rebungnya" . Pembentukan disiplin harus diterapkan sejak kecil kerana golongan remaja biasanya bersikap degil dan nasihat kepada golongan ini biasanya disia-siakan begitu sahaja seperti "mencurah air ke daun keladi" dan "bagai hujan jatuh ke pasir" . Oleh itu , ibu bapa harus mengajar anak mereka sejak kecil lagi .

Anasir luar tidak mampu mempengaruhi remaja kerana segala tindak-tanduk remaja dikawal oleh ibu bapa . Seperti apa yang dimaksudkan dalam pepatah "bagaimana acuan , begitulah kuihnya" . Jika ibu bapa tidak berdisiplin , anak mereka juga tidak akan berkelakuan baik . Olah itu , ibu bapa harus sentiasa menjadi teladan yang baik untuk anak-anak mereka .

Remaja pada hari inilah yang bakal menerajui tampuk pimpinan negara dan disiplin diri ialah manifestasi kapada menjana keterampilan diri remaja dari segi aspek mental dan fizikal untuk menyediakan pelapis kepimpinan yang akan memacu negara ke puncak jaya .

Pelbagai prakarsa yang drastik dan efektif hendaklah diusahakan agar tidak sudah terhantuk baru tengadah dan jangan membiarkan masalah ini menjadi duri dalam daging dan terus bernanah dalam masyarakat berpaksikan prinsip "di mana ada kemahuan , di situ ada jalannya" agar masalah ini dapat dibasmi hingga ke akar umbinya .

5 comments:

  1. Hehe~
    Ini karangan adikku , Sin Chi.
    Dia terlalu "curious" terhadap blog saya ...
    jadi saya pun "paksa" dia tulis karangan ini ....- -

    Saya tidak membantu dalam penulisan karangannya , dia hanya merujuk kepada senarai kosa kata yang saya taipkan untuknya- -

    ReplyDelete
  2. Wah, adik kamu hebat juga! Saya ingat kamu yang menulis karangan ini, tau!

    ReplyDelete